.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یعنی حتی یک نفر هم انتقاد نداشت...؟!

برخی اوقات رفتارهایی مشاهده می شود که گویي شرایط به گونه ای است كه انتقاد حتي در حوزه هاي غير حساس در تلويزيون كه اتفاقا به سود مديران اين نهاد است، به رسميت شناخته نمي شود. 

به گزارش شمال نیوز به نقل از تابناک پس از پخش يكي از سريال هاي نوروزي ـ كه اتفاقا هم به زعم بسیاری از کارشناسان و هم بسیاری از بینندگان، بسيار خوش ساخت و سنجيده هم بود ـ برخي از مردم، به سازندگان اين سريال انتقاداتي داشتند و مسئولين شبكه يك نیز براي اين كه ثابت كنند، كارشان درست است، پس از پایان هر بخش از اين سريال، با حضور در بين مردم شمال كشور و گرفتن مصاحبه هايي از آنان، درست بودن ادعاي خود را تأييد مي كردند.

بنا بر این گزارش، نکته جالب در این میان، اينكه در میان همه افرادي كه مصاحبه مي شدند، حتي يك نفر هم ديده نشد كه خلاف نظر مديران شبكه و مسئولين صدا و سيما سخن بگوید و از سريال شبكه انتقاد كند، بلكه همگي، آن را تأييد مي كردند!

هم اکنون سخن اين نيست كه سريال نامبرده خوب بوده است يا بد ـ که البته و دست کم بر پایه نظرسنجی های «تابناک» و برخی رسانه های دیگر و همچنین نظریات کاربران، معلوم بود هرچند بیشتر مخاطبین، از جوانب گوناگون این مجموعه را پسندیده بودند، ولی بودند کسانی که به هر دلیلی، به آن انتقاد داشتند ـ بلكه بحث بر سر اين است كه چرا مسئولين صدا و سيما، نمي خواهند درباره يك سريال تلويزيوني، حتي صداي يك منتقد و مخالف از تلويزيون شنيده شود.

حال بايد از مسئولين صدا و سيما پرسيد، آيا انتقاد از يك كارگردان همچون سیروس مقدم يا يك فيلمنامه نويس يا يك تهيه كننده كه براي تلويزيون كاري انجام داده اند، هم امكان ندارد و نمي توان در كنار چند نفر كه موافق فيلمي هستند، مصاحبه چند نفر مخالف را هم نشان داد؛ آيا همه افراد شمال كشور با اين مجموعه موافق بودند؟

پرسش دوم اين كه مگر مسئولين صدا و سيما یا شبکه یک، خود شخصا آن مجموعه را ساخته اند كه این چنین به دفاع از آن پرداخته و همه امكانات رسانه ملي را براي دفاع از يك سريال بسيج كرده اند؟!

طبيعي است كه در فرايند سفارش، ساخت و نظارت بر يك فيلم یا سریال، ممكن است ده ها خطا رخ دهد يا حتي خطايي رخ ندهد، ولی عده اي برداشت متفاوتي از آن بكنند؛ بنابراین، آيا بهتر نيست، با نشان دادن درست و دقيق افكار عمومي، كارگردان، تهيه كننده و يا فيلمنامه نويس را هم متوجه خطاي احتمالي كرد؟ حتي ممكن است كسي خطايي نكرده باشد، ‌اما پوشش صحیح افكار عمومي، مگر زياني براي كسي دارد؟ آن هم در باب یک موضوع فرهنگی، نه الزاما سیاسی یا امنیتی.

اگر مسئولين صدا و سيما در حوزه غير حساسي همچون يك سريال و يك فيلم، انتقادها را برنتابند و تلاش كنند همه توان رسانه اي خود را براي انتقاد نکردن از يك فيلم بسيج كنند، چگونه مي توان انتظار داشت كه اين رسانه در حوزه هاي حساس و در بررسي درست عملكرد مسئولان سياسي و اقتصادي اين فضا را در اختيار مردم و افكار عمومي قرار دهد؟

صدا و سيما اتفاقا بايد به وجود مردم و افكار عمومي ببالد و با استخراج نظرات واقعي مردم و تحميل اين دیدگاه ها بر تهيه كنندگان و برنامه سازان، هر روز بر غناي كيفي برنامه هاي خود بيفزايد؛ فرصتي كه ممكن است با دورانديشي نکردن، همچون ديگر فرصت ها بر باد رود!

به هر حال، باید توجه داشت که باز هم بعضی کوته بینی ها و کج سلیقگی ها، دامنگیر چنین مواردی نشود و در پایان، همچون دوستی خاله خرسه، نتیجه عکس داده و زحمات عوامل تهیه یک اثر فرهنگی را بر باد دهد، چرا که دست کم باز برخورد کردن با چنین مواردی در رسانه هایی از جنس «تابناک» در فضای مجازی، نشان داد که مشک اگر خود ببوید، نیازی نیست که عطار به زور از خوبی آن بگوید./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.